مدرنیته؛ معضلی كه با پیمایش اجتماعی در جوامع صنعتی ظهور یافت دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه علامه با اشاره به روندهای مختلف ارائه فلسفه اجتماعی، پیمایش را از جمله اقداماتی دانست كه مورد توجه جامعه شناسان قرار میگیرد. 1399/10/11|
این پژوهش از آمار بالای نماز و روضهی مردم قبل از انقلاب سخن میگوید استادیار دانشگاه شهید مطهری با اشاره به پیمایشهای اجتماعی قبل از انقلاب در حوزه فرهنگ دینی مردم، به درصد بالای آمار نماز و روزه در میان مردم سخن گفت. 1399/10/03|
سنجش دینداری در ایران؛ پیشینه و بایستهها برنامه «سوفیا» با ساختاری مجله ای و پرداختن به موضوع كاركردهای فلسفه در زندگی امروز از رادیو گفت و گو تقدیم مخاطبان می شود. 1399/10/02|
شرق شناسی عمری به قدمت تاریخ میلادی دارد استاد تمام گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به پیشینه دور و دیرینِ ادیبان و فلاسفه غربی برای مطالعه آداب و رسوم شرق، گفت: این علاقه را می توان به قبل از میلاد مسیح مبتنی دانست. 1399/09/26|
انسان رفاه زده چگونه معنا را از دست میدهد یك استاد جامعه شناسی گفت: دكتر شریعتی جامعه را بیم میداد كه حتی انسان دارای رفاه نیز میتواند فاقد معنا باشد. 1399/09/19|
عبارت طلایی كه نیچه درباره بیماری همهگیر اروپا مطرح كرد پژوهشگر فرهنگ و تمدن اندیشه خداناباورانه نیچه را نقطهای طلایی خواند و این درباره اظهار نظر كرد. 1399/09/19|
سیاست خالی از عرفان، ظلم به عرفان است استاد تمام دانشگاه باقرالعلوم گفت: اگر سیاست را از عرفان جدا سازیم، در حقیقت به عرفان ظلم كردهایم. 1399/09/19|
بررسی عرفان اسلامی از منظرسیاسی و اجتماعی برنامه «سوفیا» با ساختاری مجله ای و پرداختن به موضوع كاركردهای فلسفه در زندگی امروز از رادیو گفت و گو تقدیم مخاطبان می شود. 1399/09/04|
رابطه دین و معنویت محدود به الهیات نیست بهمن اكبری با تصریح بر اینكه مبحث رابطه دین و معنویت همزمان در روانشناسی و فلسفه قرار دارد، تصریح كرد: این موضوع محدود در حوزه الهیات نیست و در حوزه ادبیات می توان آن را یافت و به این مسئله ورود كرد. 1399/09/04|
ابوعلی لذت زندگی را در دركِ قوه اداراك انسان تعریف كرده است عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی لذت زندگی را در كلام ابوعلی اینگونه تعریف كرد: ابن سینا لذت را به مانند یك مفهوم، بصورت ادراكِ حضوریِ قوه مدركه فرد تعریف میكند. 1399/08/21|
نظریه عبدالكریم سروش "قرآن كریم" را تنزل داده است استاد حوزه ودانشگاه در رشته عرفان در انتقاد به گفتههای تماما خودساخته عبدالكریمسروش تاكیدكرد: او قرآن را تنزل داده و وحی را در رویا خلاصه نموده؛ حال آنكه رویا بحثی بسیار كوچك در ابعاد حقیقت است. 1399/08/07|
در اندیشه ابنعربی، رویای پیامبر(ص) بالاترین معرفت است دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن مقایسه "رویای پیامبر" در كلام ابن عربی و گفتههای عبدالكریم سروش گفت: در اندیشه ابن عربی، رویای پیامبر (ص) بالاترین معرفت است. 1399/08/07|
تلقی غلط روشنفكرانه "سروش" از وحی/ وقتی متافیزیك نادیده گرفته میشود مدیر مركز مطالعات استراتژیك توسعه معتقد است سروش درست مانند بسیاری روشنفكران مدعی، از هیچ مبانی روشن معرفت شناختی برای تبیین متافیزیك وجود ندارد. 1399/08/07|
قرآن میان "وحی" و "خواب" تفاوت قائل شده است استاد تمام عرفان از دانشگاه آزاد اسلامی ضمن باطل دانستن تئوری عبدالكریم سروش در باب "رویایپیامبرانه" گفت: وحی ورای خواب و قرآن، خود میان وحی و رویا تفاوت قائل میشود. 1399/08/07|
نقد تئوری رویای پیامبرانه عبدالكریم سروش در باب وحی برنامه «سوفیا» با ساختاری مجله ای و پرداختن به موضوع كاركردهای فلسفه در زندگی امروز از رادیو گفت و گو تقدیم مخاطبان می شود. 1399/08/06|
زیست مایه فكری نیچه ایرانی-شرقی بود عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) با اشاره به تسلط نیچه بر فرهنگ شرقی و ادبیات ایران اظهار كرد: هانری كربن زیست مایه فكری نیچه را شرقی و ایرانی میدانست. 1399/08/03|