اخلاق در غرب، انسان را به خودكشی میكشاند پژوهشگر حوزه شیعه شناسی گفت: دنیای مدرن بر اساس اومانیسم، برای انسان نُرمهای اخلاقی را تجویز میكند و حتی برای خودكشی، المانهای اخلاقی در نظر میگیرد. ۱۴۰۳/۰۷/۰۱|
مولانا؛ مردی در عالم بالا كه روی زمین میزیست دكترای فلسفه ادیان با اشاره به سیل و سلوك مولانا پس از آشنایی با شمس تبزیز گفت: مولانا در آسمان ها سیر می كرد ولی خودش در میان مردم راه می رفت. ۱۴۰۳/۰۶/۲۷|
ابنسینا فیلسوف مقلد نیست استاد فلسفه دانشگاه علامه در مصاحبه با رادیو گفتوگو تاكید كرد: ابن سینا در فلسفه سخنان دیگران را آورده و از طرفی خود صاحب نظر است و نمیتوان او را مقلد دانست. ۱۴۰۳/۰۶/۱۷|
علامه مجلسی؛ پیشگام تألیف كتب شیعی به زبان فارسی معاون علمی دانشنامه جهان اسلام گفت: علامه مجلسی تأكید میكرد بسیاری از مخاطبان آثار شیعی مردم ایران هستند و باید كتب را با زبان فارسی به آنها انتقال داد. ۱۴۰۳/۰۶/۰۷|
حقوق بشر غربی تفاوت ماهوی با فرامین اسلامی دارد عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی تأكید كرد سازوكار حقوق بشر در غرب و امریكا بر اساس نژاد و قدرت است و با حقوق بشر ایران كه عمدتاً بر اساس دین و اسلام است، تفاوت ماهیتی دارد. ۱۴۰۳/۰۵/۲۳|
كرامت انسانی مبنای فلسفی حقوق بشر است رئیس اندیشكده بین المللی كرامت انسانی به رادیو گفتوگو گفت: كرامت انسانی ارزش فطری یا ذاتی یا شایستگی هر انسانی است كه با وجود ماهیتِ او پدید آمده و مبنای فلسفی تمام حقوق شناخته میشود. ۱۴۰۳/۰۵/۲۰|
سهروردی ایران را مبدأ فلسفه میدانست عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ایران گفت: سهروردی برای نخستین بار مفهوم حكمت خسروانی را وارد فلسفه اسلامی نمود؛ قبل از سهروردی بسیاری مبدأ فلسفه را یونان میدانستند و او به عنوان اولین فرد، مبدأ را به ایران داده است. ۱۴۰۳/۰۵/۱۶|
تبلور اندیشه سیاسی خواجه نصیر در تولد جمهوری اسلامی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی خواجه نصیر را آئینه تمام نمای اندیشه ملی در حوزه سیاسی، اخلاق و مدیریت خواند و افزود: این مسئله در شكل گیری جمهوری اسلامی نمایان شده است. ۱۴۰۳/۰۵/۰۶|
انتخابات و جمهوریت دردیدگاه فلسفی خواجه نصیر عضو هیئت علمی گروه علوم و اندیشه سیاسی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این كه خواجه نصیر جایگاه والایی در فلسفه سیاسی اسلامی دارد، به طرحِ واژگان جمهوریت و انتخابات از سوی خواجه اشاره كرد. ۱۴۰۳/۰۴/۲۴|
ملاصدرا؛ قهرمانِ تجمیعِ عرفان، برهان و قرآن عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ایران، ملاصدرا را قهرمان جمعِ بین عرفان، برهان و قرآن دانست و گفت: او این سه را جمع كرده ولی از روش عقلی خود تخطی نكرده است. ۱۴۰۳/۰۳/۱۶|
مسئولان بزرگان ایران را به دنیا معرفی كنند دكترای فلسفه غرب تاكید كرد كه دولت و مجلس باید اهتمام ورزند تا به جوامع دیگر نشان دهیم چه شخصیتهایی در كشور داشتیم كه از بزرگان بسیاری كشورها برتر و والاتر و تاثیر گذار تر بودهاند. ۱۴۰۳/۰۲/۰۸|
حاشیهای كه ۴۰۰ سال در حوزههای علمیه تدریس میشود عضو هیئت علمی موسسه حكمت و فلسفه با اشاره به شخصیت علمی علامه بهابادی تاكید كرد كه كتاب حاشیه ایشان به مدت ۴۰۰ سال در حوزههای علمیه تدریس میشود. ۱۴۰۲/۱۲/۰۷|
خدمتگزاران مردم باید به "حكمتعملی" ملتزم باشند رئیس اندیشكده بینالمللی كرامت انسانی گفت: كسانی كه میخواهند خدمتگزار صادقی برای مردم بوده و قصد دارند بستر ساز مناسبی برای ارائه خدمت مطلوب باشند، بایستی واجدِ اوصاف و شرایطِ حكمت عملی باشند. ۱۴۰۲/۱۰/۲۳|
علاقه وافر اروپاییها به مولانا پژوهشگر و محقق حوزه مولاناشناسی آثار مكتوب او را جزو پرفروشترین كتب در مغربزمین خواند و با اشاره به علاقه وافر اروپاییها به اشعار این شاعر ایرانی تاكید كرد كه مولانا خود میگوید مثنوی ما دكان وحدت است. ۱۴۰۲/۱۰/۰۵|
۱۰۰درصد بخشنامههای شورایعالی انقلابفرهنگی اجرایی نشده است استاد دانشگاه گفت: طی ۳۸ سال گذشته كه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره مدیریت جدید شروع به كار كرده است، ۱۰۰ درصد بخشنامههای جدید اجرایی نشده است. ۱۴۰۲/۰۹/۲۵|
عالمی كه خطر اسرائیل را پیش از تولد صهیونیستها هشدار داد عضو هیئت علمی دانشنامه جهان اسلام با اشاره به احساس خطر مرحوم زنجانی قبل از تشكیل دولت جعلی اسرائیل یادآور شد كه ایشان پیش تر به فلسطین سفر كرده و نسبت به شكلگیری رژیم صهیونیستی به مسلمانان هشدار داده بود. ۱۴۰۲/۰۹/۱۱|