چرا مردم قطعات موسیقی را با نام خواننده میشناسند؟ یك فعال رسانهای در زمینه موسیقی در مصاحبه با رادیو گفتوگو، از گرایش بیشترِ مردم و مخاطبان عرصه موسیقی به خوانندگان نسبت به نوازندهها گفت و همین امر را موجب مانایی بسیاری از قطعات فاخر و قدیمی عنوان كرد. 1401/08/24|
شنیدن نجوای عرفانی از تنبور 5 هزار ساله ایرانی سرپرست گروه حنانه با حضور در رادیو گفتوگو، به تنبور نوازی عرفا در اعیاد مذهبی اشاره كرد و قدمت این ساز را متعلق به 5 هزار سال پیش دانست. 1401/08/14|
درخشش جوانان ایرانی در تولید سازهای موسیقی ایرانی علی محمد عظیمی نوازنده تار و سنتور معتقد است كه محدودیت در دسترسی به اساتید سازنده آلات موسیقی در سالهای پس از انقلاب موجب شكوفایی این رشتهی هنری در بین جوانان سختكوش آن دوران شد. 1401/08/08|
جنین انسان از 20هفتگی توانایی شنیدن موسیقی را دارد قنبری به رادیو گفتوگو گفت: یك جنین از 20هفتگی توانایی شنیدن پیدا میكند و از 3ماهگی به موسیقی واكنش نشان میدهد و تقلید صدا، واكنشی است كه از 6 ماهگی میسر میگردد. 1401/08/02|
استاد ذوالفنون مُبدع سهتار نوازی گروهی در موسیقی ایرانی یك آهنگساز در رادیو گفتوگو، آلبوم "گل صد برگ" استاد ذوالفنون را مبدع سه تار نوازی گروهی در موسیقی ایرانی معرفی كرد. 1401/07/25|
بداهه نوازی "موسیقی خلاق" میآفریند یك آهنگساز با اشاره به این كه علم ردیف برای ورود به عرصه موسیقی ضروری است، یادآور شد كه پرورش خلاقیت در آهنگسازی به المانهای بیشتری نظیر بداهه نوازی هم نیازمند است. 1401/07/18|
وقتی قله موسیقی دفاع مقدس فتح شد معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در مصاحبه با رادیو گفتوگو، دهه 60 را قله تولیدات موسیقیایی در حوزه دفاع مقدس دانست؛ چراكه سازندگانِ آن زیستِ نزدیك تری به جنگ داشتند. 1401/07/10|
موسیقی نظامی؛ از هخامنشیان تا انقلاباسلامی موسیقیدان و پژوهشگر موسیقی یادآور شد كه موسیقی نظامی كه امروز با نام دفاع مقدس شناخته میشود، ریشه در دوران هخامنشیان دارد كه ارتش ایران بزرگ با نواختن طبل و كرنا در دل دشمن رعب میانداخت. 1401/07/06|
مرگ خلاقیت فردی در سیستم آموزشی مدارس یك كارشناس نمایش خلاق و قصه گویی معتقد است كودكان با ورود به سیستم آموزشی یكسان همراه با اجبار، از خلاقیت فردی فاصله گرفته و همچون دیگر همسالان دست به حل مسئله میزنند. 1401/06/23|
سبك موسیقیهای سنتی امروز عمدتاً تلفیقی است نوازنده و آهنگساز گفت: خیلی سخت است كه برای سبك موسیقی تلفیقی خط كشی مشخصی تعیین كنیم چون خیلی از موسیقیهایی كه امروز به آن برچسب سنتی میزنیم تلفیقی هستند. 1401/06/20|
موسیقی بوشهر؛ تلفیق نوآوری و قدمت نوازنده و خواننده موسیقی جنوب كشورمان در رادیو گفتوگو تاكید كرد كه موسیقی بوشهر در بردارنده نوآوریهای خاصی است و از این طریق با موسیقی سایر ملل در تعامل قرار میگیرد. 1401/06/06|
بسیاری از نسخ تعزیه در دوران پهلوی اول نابود شد یك تعزیه خوان در مصاحبه با رادیو گفتوگو، از ورود برخی تصانیف به تعزیه انتقاد كرد و گفت: ركود تعزیه در دوران پهلوی اول موجب شد بسیاری نُسخ نابود شود. 1401/05/30|
موسیقی كلاسیك ایران با "تعزیه" زنده شد یك آهنگساز در خصوص رابطه موسیقی كلاسیك ایران و نوای مذهبی به رادیو گفتوگو، گفت: عامل اصلی زنده ماندن موسیقی كلاسیك ایران، تعزیه بوده و هست. 1401/05/18|
تار و پود موسیقی، اندیشه و نوآوری است یك موسیقیدان و نوازنده تار در رادیو گفتوگو، نوآوری در موسیقی را روندی دانست كه هر 10سال یكبار اتفاق میافتد و تاكید كرد كه پس از نوآوری باید یك اندیشه نهفته باشد تا مورد پذیریشِ مخاطب قرار گیرد. 1401/05/08|
مكتب "فرامرز پایور" درس زندگی به ما داد دانشآموخته مكتب استاد پایور در مصاحبه با رادیو گفتوگو اشاره كرد كه در محضر این استاد برجسته صرفاً نوازندگی سنتور را فرا نگرفتیم؛ بلكه درس زندگی و مهارت ارتباط را آموختیم. 1401/04/25|
تصنیف "تو ای پری كجایی" با نوایی "خسته" جان گرفت فرزند استاد همایون خرم در بیان خاطراتی از زندگی حرفهای پدر، به چگونگی خلق اثر ماندگار "تو ای پری كجایی" اشاره كرد كه استاد معتقد بودند باید به خوانندهای با رنگ صدایی خاص سپرده شود. 1401/04/18|