زحمت اصلی یك اثر موسیقیایی همواره بر عهده نوازنده است تنظیم كننده ی آلبوم موسیقی در مدار تكرار اظهار داشت: اثر موسیقیایی نوشته شده هیچ هویت زنده ای ندارد، به طوری كه فقط یك نوازنده می تواند با نوازندگی خود به اثر جان معنا ببخشد. 1396/06/11|
عدم استفاده از سازهای كوبه ای موجب خستگی مخاطب می شود مسعود نجفی اظهار داشت: همواره سعی داشتم تا ریشه و اصالت را در موسیقی و آثار خود حفظ كنم، به طوری كه هیچ گاه فواصل موسیقی ایرانی را كنار نگذاشته و با تكیه بر موسیقی ایرانی پیش بروم. 1396/06/04|
متاسفانه مدرسان موسیقی در هنگام آموزش رویكرد شخصی خود را پیش می گیرند هومان رومی اظهار داشت: الصاق روند آكادمیك به صورت بسیار جدی به موسیقی ایرانی می تواند از میزان حس و حال موسیقی كاهش داده و نوع بیان نوازنده را تحت الشعاع قرار دهد. 1396/05/28|
بسیاری از آهنگسازان به مخاطب توجهی ندارند ارشك عزیزی اظهار داشت: خوشبختانه امروزه برخی از آهنگسازان از روند هنر برای هنر فاصله گرفته و نقش مهم و ارزشمند مخاطب در موسیقی را درك كرده اند، به طوری كه موسیقی سمفونیك در چند سال اخیر مخاطبان خود را پیدا كرده است. 1396/05/22|
مخاطب در موسیقی نقش و جایگاه مهمی دارد هومان رومی اظهار داشت: هنر همواره باید در كنار جذب مخاطب بتواند نقش خود را در جایگاه هنری خود حفظ كرده و منتشر شود. 1396/05/16|
بسیاری از تصانیف رادیو تحت تاثیر عروض شعر ساخته می شدند مهدی آذرسینا اظهار داشت: بیش از 85 درصد موسیقی ردیفی ایران ارتباط منحصر و خاصی به عروض شعر كلاسیك ندارد، به طوری كه بسیاری از ریتم ها و كشش های صدایی در موسیقی ردیف ایران با قواعد شعر سپید نیز هماهنگ هستند. 1396/05/07|
عموم مردم موسیقی های ساده را دوست دارند یك خواننده ی ایرانی اظهار داشت: موسیقی های مختلف می توانند در روند تاریخی یك جامعه از یك ژانر به ژانر دیگر تغییر جهت دهند، به طوری كه این تغییر جهت نه در قطعات بلكه متناسب با مخاطب اتفاق خواهد افتاد. 1396/04/31|
روایت بخش مهمی از یك قطعه موسیقی را تشكیل می دهد آهنگساز آلبوم موسیقی «در روز بی نهایت» اظهار داشت: روایت جز به جز و دقیق از ماجرای سیمرغ در نگارش قطعات این آلبوم موسیقی لحاظ نشده است، به طوری كه قطعات در تمامی لحظات با تكیه بر روایت مفهوم اسطوره پیش می رود. 1396/04/24|
موسیقی اصیل تنبور بر پایه مقام نوازی است یك آهنگساز ایرانی اظهار داشت: ساز تنبور از 800 سال پیش در خاك ایران میراث داری شده و نسل به نسل و سینه به سینه تا امروز آمده است، به طوری كه در هر نسل چند نفر میراث داری فرهنگ و ساز تنبور را بر عهده داشته اند. 1396/04/17|
شعر، با وجود موسیقی شعر می شود یك آهنگساز برجسته ایرانی اظهار داشت: در تلفیق شعر با موسیقی، اولویت و اصل بر هماهنگی شعر با موسیقی است، به طوری كه شعر همواره به دنبال موسیقی و به خواست آهنگساز پیش رفته و در یك قطعه ی موسیقیایی جای می گیرد. 1396/04/09|
رسانه های جدید توجهی به سحرخوانی ندارند یك موسیقی پژوه ایرانی اظهار داشت: رادیو تنها رسانه است كه در طول تاریخ معاصر موسیقی رمضان و سحرخوانی را زنده نگه داشته است . 1396/03/20|
سحرخوانی بیش از 1400 سال قدمت دارد یك موسیقی پژوه اظهار داشت: سحرخوانی قبل از وقوع اسلام نیز در قالب كاربردی دیگری در آن دوران وجود داشته است، به طوری كه قرائت این نوع از آواز در حوالی شهر و مردم سیستان مرسوم بوده است. 1396/03/14|
دروس دانشگاهی رشته موسیقی كامل و جامع نیستند آهنگساز آلبوم موسیقی «اینبار، من در یكبارگی» اظهار داشت: آثار ساخته شده توسط دانشجویان همواره مورد نقد یا تشویق بدون دلیل قرار می گیرند بطوری كه آهنگساز از ایرادهای اصلی و حرفه ای خود مطلع نشده و بدون اطلاعات كافی مسیر خود را ادامه می دهد. 1396/03/06|
موسیقی های امروزی بی محتوا شده اند فرید الهامی عنوان كرد: به دلیل انتشار بیش از حد موسیقی های بی محتوا در كشور، بسیاری از جوانان و نوجوانان معنا و محتوای آثار ملی و كهن ایرانی را درك نمی كنند. 1396/02/31|
علل انتخاب خواننده برای فروش اثر موسیقایی در بازار یك نوازنده و خواننده كشور با بیان اینكه در حال حاضر تا حدودی با قحط الرجالی مواجه هستیم، گفت: اگر خوانندگانی داشته باشیم كه بتوانند پا به پای تولید یك اثر باشند، طبیعتا آهنگ سازها از خواننده گان آماتور استفاده نخواهند كرد. 1396/02/23|